Skip to main content

Expedition Sydatlantens ensliga öar med SGS

Svårighetsgrad:Mer info
Dagar:30
Transportsätt:Kryssning från Ushuaia
Boka resa

Vår båtresa tar oss till tre av Atlantens mest otillgängliga ögrupper och öar: Tristan da Cunha, St Helena och Sydgeorgien. Tristan da Cunha är världens mest ensligt belägna samhälle och den bebodda plats som ligger allra längst bort från fastlandet. Expeditionen leds av sjökapten Torbjörn Svensson som vid flertal tillfällen besökt samtliga öar. Torbjörn är son till författaren och konstnären Roland Svensson som under längre perioder vistades på Tristan och St Helena. På Tristan och St Helena lever minnet efter Roland och öborna tar emot oss som vänner. Vårt fartyg m/v Plancius har tillbringat vintersäsongen, ”The Austral summer”, i Antarktis och vänder i mars norrut för att under sommarsäsongen trafikera Arktis. Vi är gäster ombord på hennes färd mellan halvkloten.

Sök resa

Fullständig resebeskrivning

Preliminärt program:

Dag 1 den 29 mars: Embarkerar vi m/v Plancius och avgår ostvart ut genom Beagle Channel.

Dag 2–5 den 30 mars–2 april: Till havs mot Sydgeorgien. Från däck spanar vi efter val och sjöfågel och kommer säkert få sällskap av imponerande vandringsalbatrosser. Vi passerar in i den Antarktiska konvergenszonen där kallt vatten från söder möter varmare vatten från norr och kan då börja spana efter isberg. Under vår färd studerar vi förändringarna i både det marina livet och fågellivet. Ombord får vi lyssna till intressanta föredrag som ges av vår färdledare Torbjörn och fartygets egna expeditionsledare.


Med Zodiacs tar vi oss snabbt och lätt i land. En stadig hand finns alltid till hands för att hjälpa oss i och ur gummijollen. Ibland är det så kallad wet landing, men då hjälper stövlar, som vi får låna ombord, oss att hålla oss torra om fötterna. Kungspingvinkolonier vid Salisbury Plain.

Dag 6–8 den 3–5 april: Sydgeorgien, Sydatlantens majestätiska alplandskap, där vi promenerar bland kungspingviner, sjöelefanter och sälar. Bland annat besöker vi Grytviken med den före detta valstationen, South Georgia Museum och Shackletons grav. Vi hälsar också på i kungspingvinkolonierna på Salisbury Plain, Gold Harbour eller St Andrews Bay där vi även ser elefantsäl och pälssälar. Förhoppningsvis kan vi gå i land på Prion Island, häckningsplats för vandringsalbatrossen, som har världens största vingspann och Cooper Bay med sina macaroni pingviner.

Vandringsalbatrossen är störst av alla albatrosser och har världens största vingspann, cirka 3,1 meter i genomsnitt. Valfångarkyrkan i Grytviken.

Dag 9–13 den 6–10 april: Vi seglar vidare mot Gough Island och Tristan da Cunha ut ur konvergensen med chans att få se mera sjöfågel och andra arter i skyn. Ombord kan du inspireras av föredrag, god mat och trevligt umgänge.

Dag 14 den 11 april: Gough Island med klipphopparpingviner och kerguelisk pälssäl. Om vädret tillåter seglar vi runt ön och åker med zodiac in i Quest Bay.


Edinburgh på Tristan da Cunha. Litografi av Roland Svensson.

Dag 15–18 den 12–15 april: Tristan da Cunha. Fyra dagar har avsatts för vårt besök, vilket ökar chansen till landstigning, men det är helt väderberoende och omständigheterna kan ändras mycket fort. Om möjligt besöker vi de obebodda öarna Nightingale och/eller Inaccessible där fågellivet är enastående. På Tristan da Cunha blir det ett exklusivt program med besök i konstnären Roland Svenssons fotspår och möjlighet att få träffa några av hans nära vänner. Det blir vandringar upp på fjället för de vältränade och promenader ut mot The Potatoe Patches för övriga. Vi besöker det nyrenoverade Thatched House Museum som visar ett Tristanhem som det såg ut före vulkanutbrotten och evakueringen 1961, The Fish Factory och Prince Philip Hall.  Någon kanske vill passa på att spela golf  på världens ensligaste golfbana, 9-hålsbanan Tristan da Cunha GC! Vi kommer under påskhelgen, varför det finnas möjlighet till fina stunder i någon av öns två kyrkor för den som önskar lite stillhet.  Dessutom kan vi räkna med mycket samvaro med öborna. Det är inte ofta de får besök och inte av sina vänner från Sverige!  

Dag 19–22 den 16–19 april: Åter till sjöss och nu börjar det bli varmare och laber medvind. Vi kan se fram emot lata dagar och sköna stunder i solstolen, med en god bok eller bara smälta resan så här långt. Kanske leker några delfiner kring stäven.


Som traditionen bjuder ankrar vi upp på redden utanför Jamestown på St Helena. Jättesköldpaddan Jonathan–en pigg åldring som snart fyller 200 år! Han sägs ha funnits här redan på Napoleons tid. 

Dag 23–27 den 20–24 april: Ankomst St Helena då vi ankrar upp på Jamestowns redd. Debarkering och inkvartering på vårt lilla hotel, centralt beläget i i staden. Fem dagar på ön ger oss möjlighet till gemensamma utflykter, men även två lediga dagar för egna upptäcktsfärder.  Torbjörn, Pia och våra vänner på St Helena hjälper gärna till att ordna extra utfärder för den som vill se mer av ön.

Under våra dagar på St Helena väntar många intressanta besök. Vi åker till inlandet för att se Briars Pavilion, där Napoleon bodde under sina första månader på ön och vi besöker residenset Longwood, där han avslutade sina dagar.  Några kilometer utanför huvudstaden besöker vi guvenörsresidenset Planation House och hälsar på jättesköldpaddan Jonathan, som påstås ha funnits här redan på Napoleons tid. Självfallet finns det också möjlighet att vandra och färdas i Rolands fotspår. Torbjörn tar på en av de lediga dagarna med dem som vill uppför de 699 stegen i trappan Jacobs Ladder till The Signal Station, där Roland bodde i Half Tree Hollow med en pyramidal utsikt över dalen, staden och havet.  

Dag 28 den 25 april: Flyg till Johannesburg.

Vi reserverar oss för ändringar i programmet på grund av till exempel väder och vind. Befälhavaren ombord har alltid sista ordet och beslutar, i samråd med expeditionsledaren, vad som är möjligt men alltid med säkerhetens satt i första rummet . Det kan gälla landstigning, seglingsrutt med mera.

 

Om Sydgeorgien 

Sydgeorgien kallas ibland för Södra ishavets Serengeti och ska först ha siktats 1675. Men det var först då kapten James Cook återupptäckte öarna 1775 som det blev brittiskt territorium. Ögruppen uppkallades efter kung George III och är fortfarande under brittisk förvaltning. Grytviken är en valfångststation som var i drift fram till mitten av 1900-talet och den namngavs av den första svenska antarktisexpeditionen som leddes av geologen och polarforskaren Otto Nordenskjöld. Idag finns där ett valfångstmuseum och valfångarkyrkan. Legendariske expeditionsledaren Ernest Shackleton är begravd vid stranden alldeles i närheten, numer även i sällskap med sin Second-in-Command Frank Wild.

På Sydgeorgien är det bara bemanningen på stationen i King Edward Point i Grytviken som är bofasta, men det finns desto fler forskare som bor här tillfälligt. De har sökt sig hit för att studerar naturen i denna fascinerande del av världen, bland annat från den lilla forskningsstationen på Bird Island. Området beskrivs ofta som Södra ishavets Serengeti och är ett paradis för naturfotografer. Ögruppen ingår i Antarktis ekosystem, men vattnet fryser inte vilket gör djurlivet otroligt rikt. Här finns stora kolonier av kungspingvin, sjöelefanter och säl.

Om Tristan da Cunha

Tristan da Cunha är både en ögrupp och huvudön i densamma. Det är världens mest avlägsna bebodda ö och hit tar  man sig bara med båt. Närmaste land är St Helena, cirka 2 161 kilometer bort. På Tristan bor idag  245 personer, men här finns bara 8 släktträd efter som restriktionerna för att bosätta sig på ön är strikta. Man är en Glass, Green, Hagan, Lavarello, Repetto, Rogers, Swain eller Patterson. Några andra efternamn finns inte. Att Roland Svensson blev inbjuden att bo flera längre perioder på ön är unikt. Ett resultat av de goda vänskapsband han knöt när öborna befann sig  i exil i England på grund av ett vulkanutbrott.

Tristan är känt för sin vilda natur. Ögruppens isolerade läge har gjort det till ett viktigt fågelområde där många olika sjöfåglar häckar. Här är gott om stormfåglar och tärnor, men också flera hotade arter som klipphopparpingvin, tristan albatross och gulnäbbad albatross. Atlantrallen och Goughrörhönan är två hotade fågelarter som inte kan flyga, men chansen att få se dem är små. Däremot kan vi få se den endemiska tristantrasten. Om väder och vind tillåter kommer vi att besöka de obebodda öarna Nightingale och Inaccessible, vilka har ett enastående rikt fågelliv.

Gianfranco Repetto med Sean Burns som är Administrator på Tristan, det vill säga Drottningens representant och högsta myndighetsperson i en av det Brittiska imperiets sista utposter. Dawn och Sean är två av de många öbor och expatriates som vi möter under vår vistelse på Tristan.
Klipphopparpingvin.

Om St Helena

Ön Upptäcktes 1502 av den portugisiske kaptenen Joao da Nova och han namngav den efter helgonet Sankta Helena. År 1659 tog britterna ön i besittning och den tillhör idag Storbritanniens utomeuropeiska territorium. Innan Suezkanalen byggdes hade St Helena en viktig strategisk betydelse för sjöfarten.

På St Helena  bor cirka 4 300 invånare, varav ett 1000-tal är bosatta i huvudstaden Jamestown. Fram till 2017 var ön nästan lika otillgänglig som Tristan, men i och med den nyöppnade flygplatsen finns nu en flygförbindelse till Johannesburg.

Öns isolerade läge gjorde den utmärkt som deportationsort för Napoleon Bonaparte, men har också resulterat i flera endemiska djur och växter. Sevärdheter på St Helena är bland annat Briars Pavilion, där Napoleon bodde under sin första tid på ön och residenset Longwood, där han avslutade sina dagar. Jättesköldpaddan Jonathan lever ståndaktigt på gräsmattan framför guvernörsresidenset Plantation House.

Den svenske konstnären och författaren Roland Svensson levde under en period på St Helena och han är konstnären bakom flera frimärken från St Helena. Hans bok ”Ö och människa” handlar om livet på St Helena, men omfattar även Tristan.

Longwood House som var Napoleons residens och står så gott som orört sedan hans dagar, noga omhändertaget av den franske konsuln.
Basil George är god vän till Torbjörn och guidar oss på St Helena. Här demonstrerar han hur man i hans ungdoms dagar snabbt tog sig nedför Jacob´s Ladder med sina 699 trappsteg

Om Roland Svensson

Roland Svensson var vår expeditionsledares pappa och en folkkär konstnär och författare som främst skildrade Stockholms skärgård och livet på öarna, men han reste också till avlägsna öar i Nord- och Sydatlanten. Han finns representerad på Nationalmuseum, Göteborgs- och Malmös konstmuseer samt Prins Eugens Waldemarsudde. Vill du veta mer rekommenderar vi att du kontaktar Sällskapet Roland Svenssons Vänner.

 

Resefakta och pris

Datum: 29 mars–25 april 2020

Pris:

Del i trippelhytt med ”porthole” (en våningssäng och litet fönster): 103 000 kr/person (1 hytt)
Del i dubbelhytt med ”porthole” (litet fönster): 110 700 kr/person (2 hytter)
Del i dubbelhytt med fönster: 114 000 kr/person (4 hytter)

Antal deltagare: minst 10

I priset ingår:

  • Klimatkompensation för flyget
  • Del i bokad hytt ombord på m/v PlanciusHelpension utom en lunch från middag dag 1 till frukost dag 28
  • Alla exkursioner och utflykter enligt programmet
  • Föreläsningar på svenska av färdledaren
  • Föredrag på engelska av båtens naturguider och ledare
  • Läkare ombord med grundläggande sjukvårdsutrustningLån av gummistövlar
  • Transfer av bagaget till båten i Ushuaia och till hotellet respektive flygplatsen på St Helena
  • Hamnavgifter och diverse serviceskatter
  • Fri tillgång till snacks, vatten, kaffe, te och chokladdryck
  • Praktisk information inför resan och litteraturtips
  • Flyg från St Helena till Johannesburg

I priset ingår inte: flyg till Ushuaia och från Johannesburg, arrangemang i Ushuaia och Johannesburg, 2 lunch och eventuell egen utflykt på de två fria dagarna på St Helena, dricks ombord (ca 100 kr/dag)

Visum behövs inte enligt nu gällande regler.

Scandinavian Geographic Society: Resan görs för vän- och reseföreningen Scandinavian Geographic Society, SGS. Den är öppen för alla som älskar att resa, möta andra kulturer, uppleva djur och natur och som vill resa med omsorg och största möjliga hänsyn. Att bli medlem kostar 250 kr/år. Läs mer på www.sgsresa.se.

Betalning: Anmälningsavgiften är 20 000 kr och ska betalas inom 10 dagar från att plats bekräftats. Du får en faktura när du anmäler dig. Slutbetalning ska vara Gränslösa Resor till handa senast den 30 december 2019.

Avbokning: Behöver du avboka resan ringer du eller mejlar till Gränslösa Resor. Fram till den 30 december 2019 är kostnaden anmälningsavgiften 20 000 kr. Därefter fram till den 20 januari är kostanden 50 % av resans pris. Vid avbokning därefter äger arrangören rätt att innehålla hela resans pris. Se därför över ditt avbeställningsskydd. Vill du komplettera ditt avbeställningsskydd kan Gränslösa Resor förmedla Gouda Reseförsäkringars avbeställningsskydd. Priset är 5% av det belopp du vill försäkra.

Väder och vind: Det är höst på södra halvklotet. I Ushuaia där vår resa börjar är det 2–10 plusgrader, medan det på St Helena där resan slutar är 20–25 grader. Den förhärskande vinden är sydvästlig och vi räknar med stadiga, akterliga vågor, vilket gör att fartyget rullar mjukt. Vi går inte genom det ökända Drake Passage, utan sätter direkt kurs mot Sydgeorgien rakt öster ut från Ushuaia. Normalt blåser det cirka 4–8 m/s, men vi är till havs och naturligtvis kan oväder dra in. Vi räknar inte med hård sjö, men rekommenderar att du har sjösjukeplåster i början, så att kroppen hinner vänja sig.

Svårighetsgrad och hälsodeklaration: Resan är inte särskilt fysiskt krävande, men vi är långt från medicinsk hjälp – utöver vår läkare ombord. Därför kommer du att få fylla i ett formulär om din hälsa och vi förbehåller oss rätten att kräva läkarintyg. Vår samarbetspartner nekar mycket sällan någon att delta, men informationen är mycket bra att ha om något skulle hända under resan. Du ska kunna gå i trappor och på landgången samt ta dig i och ur gummibåtarna som tar oss i land. Stadiga händer till din hjälp finns alltid. På utflykterna går vi till fots och det finns inte alltid stigar, utan bitvis kan det vara terräng och kuperat. Vi är ute flera timmar och du följer med på de utflykter du känner att du kan och vill delta på.  Det finns alltid möjlgihet att stanna på båten.

Flyg till Ushuaia och hem från Johannesburg

Flyget har ännu inte har öppnad för bokning, varför vi återkommer med aktuella flygtider och pris i månadsskiftet maj/juni. Uppgifterna nedan är därför preliminära.  

Du kan också välja att boka ditt eget flyg till Ushuaia och hem från Johannesburg. Boka då ett flyg med god marginal, så att du inte missar båten. Likaså behöver du ta höjd för att flyget från St Helena ibland är kraftigt försenat (i sällsynta fall i dagar). Kontakta oss innan du bokar din egen flygbiljett, så att inga ändringar skett!

Preliminära flygtider med British Airways, Aerolinas Argentinas och SA Airlink
Du kan även ansluta från Köpenhamn och Göteborg.

25 mars           Stockholm–London                 18.00–19.45
25 mars           London–Buenos Aires             22.10–09.05 den 26 mars
27 mars           Buenos Aires–Ushuaia            11.55–17.10

25 april            St Helena–Johannesburg       14.30–21.15

27 april            Johannesburg–London           19.20–05.30 den 28 april
28 april            London–Stockholm                 07.05–10.35

Logi och utflykter
Buenos Aires blir det sannolikt en övernattning, men låt oss avvakta aktuella flygtider.

I Ushuaia bor vi på Canal Beagle Hotel eller motsvarande centralt beläget hotell. Torbjörn kan staden väl och kommer göra en stadsrundtur första dagen och bland annat besöka Museo Antártico Ushuaia. Vi hjälper också till om det är någon som vill göra en egen utflykt.

I Johannesburg bor vi på Safari Club Hotel nära flygplatsen eller motsvarande. Vi har en heldag till vårt förfogande och du kommer få förslag på utflylter du kan göra, till exempel en stadsrundtur i centrala Johannesburg, safari, ett besök i Soweto eller vid Sterkfontein-grottorna.

Budgeterat pris för flyg till Ushuaia och hem från Johannesburg, logi och transfers: 20 000–25 000 kr

Om m/v Plancius

Fartyget, som är registrerat i Nederländerna byggdes 2009 om från att ha varit oceanografiskt forskningsfartyg för Kungl. Holländska Marinen till passagerarfartyg för att gå i Arktis och Antarktis. Hon har viss isklass och tar 116 gäster, är 89 m lång och 14,5 m bred med en marschfart på 10,5 knop. Varje hytt har dusch och toalett. Mat- och föreläsningssalen är rymlig och Observation Deck har panoramavy föröver och bar. Även goda däcksutrymmen kommer väl till pass då vi når varmare breddgrader efter Tristan. 10 zodiacs gör landstigningar effektiva. Hon har en internationell besättning på 47 personer, varav åtta är guider/ledare/föredragshållare under ledning av en holländsk Expedition Leader. Ombord finns också en läkare.

Hytter: Alla hytter har privat badrum med dusch och toalett. Tvål, schampo och hårtork finns. Vissa har ett mindre fönster, så kallat Porthole, andra ett större. Du kan välja mellan tripperlhytt (1 enkelbädd + 1 våningssäng) eller dubbelhytt (2 enklesängar eller i hyttkategori Superior en dubbelsäng).


Vår ljusa, rymliga mat- och föredragssal. Frukost och lunch är buffé och startar vanligtvis klockan 07.30 respektive 12.30. Vid middagen, vid 19-tiden, är det bordsservering. Kaffe och te finns alltid tillgängligt och i baren är det trevligt att samlas på kvällen och umgås.

Tvåbäddshytt med fönster. Alla hytter har privat badrum med dusch och toalett. Tvål, schampo och hårtork finns. Ovan till höger och nedan: Observationsdäck är rymligt med panoramafönster som ger fina vyer över havet och himmelen för att spana val och sjöfågel.

Bilden till höger: Kapten på kommandobryggan. Hit är du välkommen att göra ett besök!

Skiss över hytter ombord:

Resans godbitar

Besök på några av världens ensligaste öar - Sydgeorgien, Tristan da Cunha och St Helena

Varmt välkomnande av öborna då vår expeditionsledare Torbjörn Svensson är god vän med flera av dem

Expedition med båt över ett av de sju haven, Sydatlanten, med intressanta föredrag på svenska och engelska, god mat och bra hytter

 

Färdledare Torbjörn Svensson

Färdledare Torbjörn Svensson

Färdledare och föreläsare: Sjökapten Torbjörn Svensson är son till Roland Svensson, som bl a skrev klassikerna Ensliga öar och Skärgårdsliv i gången tid. Genom sin far har Torbjörn en stark anknytning till öarna och han ser fram emot att få presentera sina vänner på Tristan för oss SGS-are. Torbjörn har besökt Tristan och St Helena som befälhavare på kryssningsexpeditionsfartyg och han har gjort flera besök på Sydgeorgien, Antarktiska halvön och i Ushuaia. Torbjörns liv har till stor del handlat om sjöfart. På 1980-talet var han VD för pionjärexpeditionsfartygen m/v Lindblad Polaris och Lindblad Explorer, samt ägare av och befälhavare på s/s Saltsjön under drygt 25 år. Torbjörn har varit en mycket uppskattad färdledare på de resor han lett genom åren. Under vår resa assisteras han av sin fru Pia Söderberg, som ofta följt med på Torbjörns resor över haven. Pia har varit VD för Blidösundsbolaget och senare delaktig i driften av s/s Saltsjön. Idag äger och driver hon restaurang- och konferensanläggningen Carlshälls Gård tillsammans med sin make.

Program in English

An Expedition to the remote islands of the South Atlantic
South Georgia – Tristan da Cunha – St. Helena


Our ship m/v Plancius has spent the winter season, "The Austral summer", in Antarctica and turns north in March to sail in the Arctic during the summer season. We are guests aboard her voyage between the hemispheres. Our voyage takes us to three of the Atlantic's most inaccessible island groups and islands: South Georgia, Tristan da Cunha and St. Helena. Tristan da Cunha is the world's most solitary island community and furthest away from any mainland. The expedition is led by Captain Torbjörn Svensson, who has visited all the islands on many occasions. Torbjörn is the son of the Swedish author and artist Roland Svensson, who himself made repeated long stays at Tristan and St. Helena. The memory of Roland lives on and the islanders on Tristan and St. Helena will receive us as their friends.

Tour guide and lecturer: Captain Torbjörn Svensson is the son of Roland Svensson, who in his time wrote among other the classics, “Lonely Isles” on the Hebrides, Orkney and Shetland islands and “Archipelago Life in days gone by” on the Stockholm world of islands. Through his father, Torbjörn has a strong connection to the islands and he looks forward to introducing us to his friends on Tristan da Cunha. Torbjörn has visited Tristan and St. Helena as commander of cruise expedition vessels and he has made several visits to South Georgia, the Antarctic Peninsula and Ushuaia. Torbjörn's life has largely been about seafaring. In the 1980s, he was Managing Director for the pioneer expedition vessels m/v Lindblad Polaris and Lindblad Explorer, as well as owner and commander of the domestic steamer s/s Saltsjön for over 25 years. Torbjörn has been a well-respected tour guide on the expeditions he has led throughout the years. During our journey, he is assisted by his wife Pia Söderberg, who has often accompanied Torbjörn on his travels across the seas. Pia has been the Managing Director of a steam-boat company in Stockholm and later participated in the operation of s/s Saltsjön. Today she owns and operates the restaurant and conference facility “Carlshälls Gård” in Stockholm together with her husband.

Program as PDF

Preliminary Schedule:

Day 1 – 29th of March: We embark on m/v Plancius and depart east through Beagle Channel.


Days 2 to 5 – 30th of March to the 2nd of April: Off to sea towards South Georgia. From the deck, we keep a lookout out for whales and seabirds and will surely be joined by impressive wandering albatrosses. We sail into the Antarctic Convergence Zone where cold water from the south meets warmer water from the north and here, we begin to spot our first icebergs. During our voyage we study the changes in both marine life and bird life. On board we get to listen to interesting lectures given by our tour guide Torbjörn and the ship's own Expedition Team.


Days 6 to 8 – the 3rd to the 5th April: South Georgia, the majestic alpine landscape of the South Atlantic, where we hike among king penguins, elephant seals and fur seals. Among other places, we visit Grytviken a former whaling station which is the location of the South Georgia Museum and Shackleton's tomb. We also visit the King Penguin colonies at either Salisbury Plain, Gold Harbour or St Andrews Bay, where we also see elephant seals and fur seals. Hopefully we can land at Prion Island, nesting place for the wandering albatross (which has the world's largest wingspan) and Cooper Bay with its macaroni penguins.


Day 9 to 13 - 6th to 10th of April: We now sail out of the Convergence Zone towards Gough Island and Tristan da Cunha where we have the chance of encountering more seabirds and other species in the sky. On board you will be further inspired by lectures, good food and great company.

Day 14 - 11th of April: We explore Gough Island with Southern rockhopper penguins and the sub Antarctic fur seal. If the weather permits, we sail around the island and go with the zodiacs into Quest Bay.


Day 15 to 18 - 12th to 15th of April: Tristan da Cunha. Four days have been set aside for our visit, which increases the chance of coming ashore, but it is completely weather dependent, and the circumstances can change very quickly. If possible, we visit the uninhabited islands of Nightingale and/or Inaccessible where the bird life is outstanding. At Tristan da Cunha, there will be an exclusive program with visits to follow in the footsteps of Roland Svensson and the opportunity to meet some of his close friends. There will be hikes up the mountain for the well trained and walking tours towards The Potato Patches for the rest. We have the chance to visit the newly renovated Thatched House Museum which shows an old Tristan home as it looked before the volcano eruptions and evacuation in 1961, as well as The Fish Factory and Prince Philip Hall. Some of you may want to take the opportunity to play golf on the world's most remote golf course: the 9-hole course at Tristan da Cunha! For those who want some tranquillity, our visit happens to coincide with Easter holidays, why you will have the opportunity to experience some nice moments in one of the island's two churches. In addition, we can count on a lot of socializing with the islanders.

Day 19 to 22 - 16th to 19th April: Once again at sea and now it is getting warmer and there's a mild tailwind. We can look forward to lazy days and nice moments on the sunchair, with the company of a good book or just taking in the journey so far. There may even be some dolphins playing around the bow of the vessel.

Day 19 to 22 - 16th to 19th April: Once again at sea and now it is getting warmer and there's a mild tailwind. We can look forward to lazy days and nice moments on the sunchair, with the company of a good book or just taking in the journey so far. There may even be some dolphins playing around the bow of the vessel.

Day 23 to 27 - 20th to 24th of April: We arrive at St. Helena where we anchor in James Bay off Jamestown itself. Disembarking and settling into our small hotel, centrally located in the small and picturesque town. Five days on the island gives us the opportunity for joint excursions, but also two days off for independent discovery trips. Torbjörn, Pia and our friends at St. Helena are happy to help arrange extra excursions for those who want to see more of the island.
Many interesting excursions await you during our days on St. Helena. We go inland to see Briars Pavilion, where Napoleon lived during his first months on the island and we visit the Longwood residence, where he lived out his days. A few miles outside of the capital, we visit Plantation House, the official residence of the Governor of St. Helena and where we also get to greet “Jonathan” the giant tortoise, who is alleged to have been here already at Napoleon's time. You will of course also have the opportunity to hike and travel in Roland's footsteps. On one of the days off, Torbjörn takes those who want to climb the 699 steps of Jacob's Ladder to The Signal Station. This is where Roland lived in the outskirts of the district known as Half Tree Hollow where you can experience a panoramic view of the valley, the town and the sea.


Day 28 - 25th of April: Flight to Johannesburg.
We reserve the right to make changes to the program due to changes in for example weather and wind. The Captain on board always has the last word and ultimate decision, and in consultation with the expedition leader, they consider the possibilities, but always with safety set in the first place. This may apply to disembarking, sailing route and more.

We reserve the right to make changes to the program due to changes in for example weather and wind. The Captain on board always has the last word and ultimate decision, and in consultation with the expedition leader, they consider the possibilities, but always with safety set in the first place. This may apply to disembarking, sailing route and more.

South Georgia - The Serengeti of the Antarctic Ocean

South Georgia was first sighted in 1675, but it was only when Captain James Cook re-discovered the islands in 1775 that it became British territory. The archipelago was named after King George III and is still under British administration. Grytviken is a whaling station that was in operation until 1966 and was named by the first Swedish Antarctic expedition led by geologist and polar researcher Otto Nordenskjöld. Today there is a whaling museum in the former Manager´s residence and the famous Whalers Church of 1913. Legendary Explorer Ernest Shackleton is buried at the beach right next door, now also joined by his Second-in-Command Frank Wild.
In South Georgia, the only residents are the staff members at the station in King Edward Point in Grytviken, but there are also more researchers living there temporarily. They have come here to study nature in this fascinating part of the world, including from the small research station at Bird Island. The area is often described as the Serengeti of the Southern Arctic Ocean and is a paradise for nature photographers. The archipelago is part of the Antarctic ecosystem, but the water does not freeze which makes the wildlife incredibly rich. There are large colonies of king penguins, sea elephants and seals.

Tristan da Cunha – The World's Most Remote Inhabited Island

Tristan da Cunha is both an island group and a main island. It is the most remote inhabited island in the world and is only reachable by ship. The nearest island is St. Helena, about 2 161 kilometres away. Today, just under 250 people live on Tristan, which all descend from only 9 family trees, due to the restrictions on settlement on the island being very strict. Here you are either a Glass, Green, Hagan, Lavarello, Repetto, Rogers, Swain, Collins or Squibb, other surnames do not exist. The fact that Roland Svensson was invited to live for longer periods of time on the island is unique. A result of the good friendships ties resulting from when the islanders were in exile in England because of the volcanic eruption in 1961. Tristan is known for its wildlife. The archipelago's isolated location has made it an important bird area where many different seabirds’ nest. There are plenty of Petrels and Terns, but also several endangered species such as the Rockhopper penguins, the Tristan albatross and Atlantic Yellow-nosed albatross. The Inaccessible Island rail and Gough moorhen are two threatened bird species that cannot fly but are very rarely seen. However, we may be able to see the endemic Tristan Thrush. If weather permits, we will visit the uninhabited islands of Nightingale and Inaccessible, which have an outstanding rich bird life.

St. Helena - One of Roland Svensson´s Islands

The island was discovered in 1502 by the Portuguese Admiral Joao da Nova and he named it St Helena after the mother of Emperor Constantine. In 1657, the British took possession of the island and today it belongs to the British Overseas Territories. Before the Suez Canal was built, St. Helena was of important strategic importance for seafaring.
On St. Helena, there are approximately 4,300 residents, of which a thousand are resident in the capital, Jamestown. Up until 2017, the island was almost as remotely accessible as Tristan, but now with the newly opened airport there is a flight connection to Johannesburg.
The island's isolated location made it excellent as a deportation site for Napoleon Bonaparte but has also resulted in several endemic animals and plants. Attractions on St. Helena include; the Briars Pavilion, where Napoleon lived during his first stay on the island and Longwood House, where he ended his days. “Jonathan” the giant tortoise lives steadfast on the lawn in front of the Governor's residence Plantation House. Also The Peak´s National Park shows the verdancy of the island vegetation before the arrival of man.
Swedish artist and author Roland Svensson lived for some longer periods on St. Helena and he is the artist behind several stamps from St. Helena. In his book "Island and Man" from 1968 he writes about the island and his visits there, - 50 years ago but still to a large extent accurate.

Roland Svensson

Roland Svensson was a popular artist and writer in his homeland Sweden, who primarily depicted the Stockholm archipelago and life on the islands, but he also travelled to remote islands in the North and South Atlantic. His work is found in the National Museum in Stockholm, the Art Museums of Gothenburg and Malmö and at the renowned Prince Eugens Waldemars-udde in Stockholm. Roland also lived in the UK incl. the Scottish Islands for longer periods of his life. If you want to know more, we recommend that you contact the Society of The Friends of Roland Svensson at www.rolandsvenssonsällskapet.se. (or try “rolandsvenssonsallskapet”).

Facts

 

Date: 29th of March–25th of April 2020


Pricing:
The prices are in Swedish Crowns (SEK). Exchange rate 26 March, 2019: SEK 1=GBP 0,08


Triple Porthole (one bunk bed and small window): SEK 103,000/person (abt. GBP 8,440)

Twin Window: SEK 114,000/person (abt. GBP 9,340)

Twin Deluxe with 2 windows, slightly more spacious than Twin Window: SEK 118,500/person (abt. GBP 9,720)

Superior with 2 windows, double bed, sofa, refrigerator, Coffee & tea maker, ample storage space: SEK 124,500/person (abt. GBP 10,210)


The Price Includes:

  • Carbon offset for the flight
  • Share in a booked cabin on board m/v Plancius
  • Full board from dinner day 1 until breakfast day 28 (except for two lunches)
  • All excursions and hikes according to the programme
  • Separate lectures in Swedish and English by the Tour Leader
  • Lectures in English by Plancius resident Expedition Team of naturalists and lecturers as well as islanders and guides ashore on Tristan and St Helena
  • Doctor on board with basic medical equipment
  • Rubber boots for the zodiac landings
  • Transfer of the luggage to the vessel in Ushuaia and to the hotel and the airport at St. Helena
  • Port fees and various service taxes
  • Free access to snacks, water, coffee, tea and chocolate drinks
  • Practical information for the trip and literature tips
  • Flight from St. Helena to Johannesburg

 

The price does not include: flights to Ushuaia from the UK and from Johannesburg to the UK, arrangements in Ushuaia and Johannesburg, accommodation in Ushuaia, 2 lunch and any individual excursions on the two free days at St. Helena, tips to the crew on board (abt. GBP 9/day), alcoholic beverages onboard and ashore, laundry and wi-fi onboard.


No visa is required according to current regulations.

Booking
Contact Ms. Lotta Borgiel at Gränslösa Resor AB (Journeys Beyond Borders Ltd.) and register for the trip. The registration fee is SEK 20,000 (abt. GBP 1 640) and must be paid within 10 days of confirmation of available space. You will receive an invoice when you register.


Final Payment
Payment of final balance is to be made the 30th of December 2019.


Cancellation
If you need to cancel the trip, call or email Gränslösa Resor. Up until December 30, 2019, the cost is the registration fee of SEK 20,000. After that and until January 20, 2020, the cost is 50% of the travel price. In case of cancellation thereafter, the organizer is entitled to charge for the entirety of trip price. Therefore, we suggest you look carefully at your cancellation insurance.

Weather and wind
It is autumn in the southern hemisphere. In Ushuaia where our journey begins, it is 2-10 degrees Celsius, while at St. Helena where the journey ends it is 20-25 degrees. The prevailing wind is a south-westerly one and we count on steady, waves coming in from the aft, which makes the ship sail smoothly. We do not go through the notorious Drake Passage, but head straight towards South Georgia directly east from Ushuaia. Normally the wind blows about 4-8 m/s, but we are at sea and of course, we may experience stormy weather. We do not count on choppy water but recommend that you take sea sickness medication in the beginning, so that the body can grow accustomed to it.


Degree of Difficulty and Health Declaration
The journey is not very physically demanding, but apart from the doctor on board, we are far away from medical help. Therefore, you will have to fill out a form about your health and we reserve the right to require a medical certificate. Our partners very rarely deny anyone from participating, but the information is important to have if something should happen during the trip. You should be physically capable to climb stairs, disembark and get in and out of the rubber dinghies that take us ashore. A sturdy helping hand is always available. Our excursions by foot do not always have walking trails but can be sparsely terrain and hilly. We are out for several hours and you go on the excursions you feel you can and want to attend. There is always the possibility to stay on the ship.

Our Vessel m/v Plancius:
The vessel, which is registered in the Netherlands, was converted in 2009 from being an oceanographic research vessel for the Royal Dutch Navy to a passenger vessel to be used for expeditions in the Arctic and Antarctic. She has a certain ice class and accommodates 116 guests, is 292 ft long and with a beam of 48 ft and has a cruising speed of 10.5 knots. Each cabin has a shower and toilet. The dining- and lecture room is spacious, and the Observation Deck has a panoramic view and bar. Very spacious deck areas come in handy when we reach warmer latitudes after Tristan or for wild-life monitoring during the entire expedition. 10 zodiacs make landings effective. She has an international crew of abt. 47, abt. eight of whom consists of the Expedition Team of naturalists, historians and other experts under the direction of a Dutch Expedition Leader. There is also a fully licenced doctor on board.

On Board the m/v Plancius

 

Flights to Ushuaia and Home from Johannesburg
These flights are not yet available for booking, which is why we will revert with accurate flight times and prices at the end of May/June. The information below is therefore preliminary.
You can also choose to book your own flight to Ushuaia and home from Johannesburg. If you chose to do so, make sure to book a flight with a good time margin, so you (and your luggage!) do not miss the ship. Remember that a delayed bag cannot catch up with the ship enroute to South Georgia! Similarly, you need to consider that the flight from St. Helena is sometimes heavily delayed (in rare cases for days). Please contact us before booking your own airline ticket to ensure that no changes have been made!

Preliminary flight times with British Airways
25th March London–Buenos Aires 22.10–09.05 (landing the 26th March) 26th March Buenos Aires–Ushuaia
25th April St. Helena–Johannesburg 14.30–21.15 (included in the price)
27th April Johannesburg–London 19.20–05.30 (landing the 28th April)

Accommodation and excursions
In Ushuaia, we will stay at the Canal Beagle Hotel or a similarly centrally located hotel. Torbjörn knows the city well and will do a city tour the first day where you can visit the Museo Antártico Ushuaia. We can also help if there is someone who would like to do their own excursion.
In Johannesburg, we stay at the Safari Club Hotel near the airport or equivalent. We have a full day at our disposal, and you will get suggestions for excursions which you can do, such as a city tour in central Johannesburg, a safari, a visit to Soweto or to the Sterkfontein caves.

Budgeted price for flights to Ushuaia and from Johannesburg to Europe , accommodation and transfers: Abt. GBP 1,600-2,000.

Gränslösa Resor AB / Journeys Beyond Borders Ltd.
Marsjö Hvilan, 643 94 Vingåker, Sweden,
Tel: +46 151 209 00, Mobile +46 70 686 88 55, Email: lotta@granslosaresor.se
In exclusive cooperation with Scandinavian Geographical Society, Sweden, www.sgsresa.se

Karta

Avgångar

AvresaAvreseortDestinationFrån pris
2020-03-29Kryssning från UshuaiaExpedition Sydatlantens ensliga öar SGS103 000:-Boka
  • SRF logo
  • SGS logo
  • Vi har statlig resegaranti hos Kammarkollefiet